Kanotpaddling i Tiveden 26-29/7

Då var det äntligen dax för semester för hela familjen! Efter mycket tjat och övertalning (Peter) har familjen. Det var svårt att hitta campingplats men till slut lyckades vi få till att vi fick stå på Camping Tiveden, samma ställe som vi hyrde våra kanoter. Vi passade på att åka en dag i förväg så vi fick njuta av en natt i vagnen innan vi drog ut till nationelaparken.

Det blir en liten annorlunda packning när vi ska fricampa, tält, sovsäckar, liggunderlag, Triangakök mm. Vi valde att tam med husvagnens hushållsgeråd. Familjen W kom på morgonen lagom tills vi blev körda till vår tilltänkta startplats.

Det är inte mina bilder som jag visar här. Jag råkade nämligen glida i vattnet vid ett av de 6 lyften vi gjorde på vår tur så min telefon dog, med alla bilder! Enligt tillverkarna så skulle telefonen klarar sig i 2 meterdjup i 10 min, jag var i vattnet max 4 sek på ca 60 cm djup!

Vi startade vår tur i Bosjön och paddlade oss ner till Unden. Det blev 6 lyft på vägen vissa mer spännande och långa än adnra. På vissa ställen hade det satt upp rep och tiljor för att det skulle gå att frakta kanoterna. Vi ångrade vår tunga last mer än en gång!

Vi fikade på en lien ö som inte var mer än 10 meter i diameter. J hittade en strategisk placerad gren från ett av de 3 träden på ön och lyckades givetvis svinga sig så att grenen gick av och han föll i vattnet. Tur nog så var det badbart trotts att det inte har varit så varmt. J lyckades glida in fler gånger i samband med i och ur hopp, det var riktigt halt på vissa ställen!

Vi fick en fantastisk paddling, naturen var magisk, vattnet mörkt men härligt. Vi stannade på en ö och åt lunch och vi hittade en ö som inte fanns med på vår karta där vi övernattade. På kvällen badade vi, lagade mat och gjorde upp en eld. J hade svårt att sova, han hade inte med sig sin telefon och min var död samtidigt som allt var lite nytt och spännande. Jag trodde jag var smart när jag köpt ett fint uppblåsbart liggunderlag till Peter men själv valde att sova på en yogamatta, det gjorde så att jag sov max en timme! Väderleken dag 2 lovade regn så efter dålig sömn och snart regn tog vi beslut att paddla en sista biten till campingen och hoppa över ännu en natt i tält.

Måste bara nämna ett av mina små misslyckanden, jag ville göra den här paddlingsturen för att vår lille ska få komma ut i naturen på riktig och få samma typ av upplevelse som hans syskon fick för ca 20 år sedan, när vi gjorde motsvarande paddling i Dalsland (fast med mindre mat mm). Efter natten på ön skulle vi paddla över till en rastplats med vindskydd där vi visste att vi kunde slänga våra soppor. Där står två bilar och ett gäng sitter på rastplatsen och äter frukost och deras tält står en bit därifrån. J utbrister, -”åh mamma titta, de campar på riktigt!”

Sista dagens paddling var härlig fram tills att regnet öste ner och att det började blåsa på Unden. Jag och J paddlade lite längre än de andra, vi följde sjöstranden medan de andra tog vägen rakt över sjön. Jag och J hade en härlig tur trots regnet. J avlutade med att hoppa i vattnet med regnkläder och allt när vi kom fram!

När vi lastade av kanoterna regnade det så det inte gick att se handen framför oss, helt galet! Fam W hyrde en stuga och på kvällen lagade vi mat och myste i vagnen med regnet forsande utanför! Vi stannade en dag längre än dom andra för att torka innan vi åkte till Karlsborg.

Om Eva

Jag heter Eva och jag har valt att starta den här bloggen för att min anhöriga och mina vänner ska kunna följa mig och min familj på våra resor. Min familj består av mig och min man Peter och våra barn Saga, Nova och Jakop. Familjen har utökats med Sagas man Niklas och son Matteo, Vi älskar att åka omkring på vägarna med vår husvagn och bara vara. På hemsidan lägger jag även upp mina bilder från mina paddlingar runt om på hav och i sjö
Det här inlägget postades i Semester. Bokmärk permalänken.