Norgeresan 2023

På en av paddlingarna under vintern så pratades om en paddlingsvecka i Norge där man besökte glaciärsjöar och paddlade i Fjordar, det lät helt fantastisk och jag så i förbigående att jag är intresserad. Sen hörde jag inte mer om det, jag är ju inte jätte engagerad i Facebook så jag missar en hel del roliga saker. Den 14 juli dimper det ner ett mejl i brevlådan om att det finns en ledig plats på Norgeturen den 22-29 juli och jag bestämmer mig för att hänga på! Planen är att paddla i glaciärsjön Stygevatet och i Nærøyfjorden.

22 juli 2023

Tanken var att jag skulle ta min egna bil men någon dag innan avfärd blev det en plats ledig i R van. Jag blev upphämtad i Strömstad, ville besöka mamma innan jag åkte, en blå folkvagnsbuss med två glada paddlar i baksätet och R bakom ratten. Vi skulle möta upp ytterligare 2 bilar när vi kört över gränsen till Norge. Vi fick en regnig resa upp genom Norge , men vi både fikade och åt lunch på olika rastplatser längs vägen. Det är lite lyxigt att resa med så mycket plats i bilen och det är lite roligare att åka tillsammans.

Vi tog färjan över från Laerdal och körde sen vidare upp till en mysig camping i Jostedal. Campingen var så gott som full men vi fick tränga in oss på en liten plats, 3 bilar och 6 tält! Sen blev det lite mat och en kvällspromenad innan vi kröp in i våra tält.

23 juli 2023

Vädret förväntas bli bra idag och vi startar tidigt och åkte från campingen redan kl 7 för att äta frukost upp vid glaciären. Det var en lång smal brant och skumpig väg upp till dammen vid glaciärsjön. Vilken häftig syn, vilken upplevelse!! Vi la i våra kajaker i det gröna iskalla vattnet och gav oss iväg. Innan har jag inte riktigt reflekterat på vad jag skulle få uppleva och framför allt inte att det innebär vissa risker med att paddla här. Allt gick bra, isen kalvade bara en liten bit som inte påverkad oss alls. Vi vågade inte paddla ända fram till glaciären utan vi gick iland och promenerade fram till den. R som var här för några år sedan såg skillnaden på isen, så mycket den har dragit sig tillbaka, om några år kan ju hela glaciären vara smält!

Hur man lastar kajaker på en folkvagnsbuss, är inte det lättaste här är en bild på hur det kan se ut!

Det går att besöka glaciären från andra hållet via Nigardsbreen och på kvällen for vi dit och gick en promenad där innan vi lagade middag. Det var lite längre att gå än vad vi hade tänkt oss så vi kom inte hela vägen fram, men vi fick en skön promenad i härlig natur. Det regnade på kvällen så vi satte upp tarpen men det blev inte en så sen kväll, alla var trötta efter dagens upplevelser.

En av deltagarna fotograferar mycket och här är en av de bilder hen tog på oss!

24 juli 2023

Sagas födelsedag och jag är inte hemma och firar henne, men hon är med sin familj här i Norge bara et stort antal mil ifrån mig!

Idag packade vi ihop och fortsatte till nästa plats, nu ska det bli fjordpaddling! Det regnar även idag och allt är blött. Jag försöker torka tältet så gott jag kunde men jag längtade inte direkt till att sätta upp ett blött tält till kvällen. Det slutade med att när vi kört av färjan och passerat Laerdalstunneln beslöt oss för att hitta hytter att bo i och vi fick tag i 2 hytter i Borgrund. Kanske inte den mysigaste platsen men trevliga små hytter och ett härligt värdpar, så vi slapp sova i blöta tält!

När vi bonat in oss och hängt upp allt blött åkte vi ner till Laerdal och satte i kajerna längs in i fjorden. Vi lekte i ett utlopp från fjället och fick känna av mäktigheten att paddla i fjorden! Ett litet problem uppstod när vi skulle fika, det är inte så lätt att bara gå iland. Just då längtade jag efter at ha en plastkajak som skulle vara lite lättare att bara dra upp på land, jag satt kvar i kajaken och drack mitt kaffe! Förresten ska jag väll nämna att vi givetvis fick mer regn!

När vi kom tillbaka till hyttan efter att ha stannat längs med vägen och handlat lite gott så åt vi middag och spelade kort, det var längesen men så kul!

25 juli 2023

Vi bestämde att vi tar en paddel fri dag och istället njuta av det regniga vädret så vi delade på oss och vi i folkvagnsbussen for in till Flåm myste i regnet och åt en god lunch. Vi passade även på att kika på Stavkyrkan.

På kvällen åt vi tillsammans och planerade morgondagens paddling och byte av camping sen blev det kortspel igen.

26 juli 2023

Vi klev upp och packade ihop oss och körde till Gudvangen och en lite familjär camping som lovade oss platser till kvällen. Vi lastade av våra kajaker och packade i mat och ombyte och gav oss iväg. Egentligen var tanken att vi skulle paddla ut och sova i det fria men efter lite om och men bestämdes det att vi skulle bo på campingen och paddla en tur fram och tillbaka på fjorden. Det blev en helt magisk paddling! Massa vattenfall, fantastisk natur och lite oväntade möten. Men det är inte riskfritt, när vi paddlade längs bergssluttningen lossnade en sten från berget över oss och landade max 2 meter ifrån en av våra kajaker. Det fick en att tänka till! Nu mötte vi färjor, andra paddlare och en del andra båtar. Det är mycket liv på vattnet här. Dessutom såg vi havsörnen!!

När vi kom tillbaka till campingen fick vi trycka ihop oss på 2 camping tomter, allra längs ned mot fjorden. Hela campingen består av små mysig etage, men små mysiga platser. Vi badade, tittade oss omkring, lagade mat och hade en mysig kväll.

27 juli 2023

Vi vaknade upp och halva gänget packade ihop för att efter dagens paddling börja åka hemåt. Vi har planer på att genomföra en vandring som verka knepig men vi är lite nyfikna. Ingen har kollat upp leden ordentligt men vi tänkte att det löser sig och vi åkte iväg till Undredal.

Ett riktigt litet paradis med massa turister och uthyrning av kajaker och andra aktiviteter. Vi fick plats att lägga i vara kajaker vid uthyrningsställets iläggs plats och paddlade iväg ut med fjorden.

Vi hade tänkt att paddla ut en bit för att sen vandra upp på berget. Men det var inte så lätt att komma upp och alla var inte riktigt med på att skulle vandra. Det blåste även upp lite grann, fördelen med det var att vi fick lite sol.

Vi fikade och sen delade vi på oss, tre i gruppen valde att paddla tillbaka och påbörja resan hemåt medan vi andra bestämde oss för att göra ett försök till att komma upp till vandringsleden. Som sagt så hade det börja blåsa lite grann och det var ganska många kajaker och Supar ute på fjorden. Jag brukar försöka hålla koll på allt omkring mig och längs den branta bergsväggen såg jag något gult som guppade och inte riktigt så okej ut. Jag gjorde de andra uppmärksamma och paddlade snabbt dit. Det innebar att jag nu på riktigt har fått testa av alla mina kunskaper i räddning i vågor mot klippvägg. En dansk kvinna och hennes man var helt i nöd, hon hade vält och låg i vattnet och krampaktigt höll sig i tången vid bergsväggen medan den välta kajaken slog in mot henne. Jag fick henne att ta tag i min kajak och kunde släpa ut henne från klippan och de andra tog kajaken och vände den rätt och försökte lugna mannen som hade full panik. Vi lyckade inte få kvinnan upp i kajaken igen, den var vatten fylld i alla skotten och hon var helt livrädd för att kom upp i den igen. Så jag hade kvinnan i fören och backade runt klippan tills det fanns en hög brygga där det fanns ett gäng norrmän som snabbt fattade vad som var på gång. Vi fick upp kvinnan och hennes man och norrmännen pysslade om dom och skulle se till att de kom till baka till byn. Vi tog deras kajaker på släp och paddlade tillbaka, sen skickade vi iväg uthyraren för att plocka upp dom. Men kvinnan vägrade att sätta sig i en båt igen och vandrade tillbaka till byn. Vi träffade paret igen när de hade lugnat sig, torkat och fått upp värmen igen. Det var tacksamma för att vi hade sett dom men jag tror inte de fattade hur otroligt illa ute de var. Det gav en ordentlig tankeställare om vilken utrustning alla behöver ha och att det inte är bara att paddla iväg och tro att det är ingen fara med det. Alla i vår grupp som var kvar, samarbetade på ett suveränt sätt och efter den här händelsen kommer de som inte hade hjälplinor att skaffa det och ha på sig dom i fortsättningen. Jag får fundera och träna på att få upp personer som är mycket tyngre än mig själv och som verkligen inte vill komma upp.

Vi var lite trötta efter dagens upplevelse, men satte oss ute i regnet under tarpen och åt och myste och bestämde att vi åker hem nästa morgon.

28 juli 2023

Vi åker hemåt men vi tar inte den snabbaste och enklaste vägen utan vi tänkte att det skulle vara kul att krångla till det hela. Så vi tog vägen över Aurlandsdalen, en helt fantastisk väg som vi åkte med familjen för några år sedan. Det är en magisk resa att krångla sig över fjället, och jag skulle så gärna vandra här.

Det här var en helt fantastisk upplevelse som jag knappt tror är sann, att jag gjorde detta! Så nöjd jag är. Skulle jag göra om det så skulle jag vilja campa ute längs fjorden, skippa campingen och andra campare och även göra en lite längre vandring längs fjorden eller i Aurlandsdalen.