En helg ute i Koster skärgården

Mitt i veckan hörde Carina av sig och undrade om jag ville följa med till Koster, vädret verkade lovande. Jag ställde in den aktivitet jag redan hade planerat och så JAAA!! På fredagen inser vi att det kommer att blåsa alldeles för mycket för att paddla över så vi planerade om och bestämde att vi skulle paddla över på lördag morgon.

Saga och familj stack iväg på tältade på torsdagen för att njuta av de sista sommar dagarna och jag åkte upp till dom på Resö fredag efter jobbet. De campade på Kyrkvikens Camping, jätte mysig enkel camping, precis vad jag gillar allra bäst

Vi tittade på en utställning vid hamnen sen myste vi vid tälten, lagade mat och eldade. Det blåste rejält och jag var tacksam över att vi bytte dag för överpaddlingen.

Jag mötte upp Carina och Christer på Rossö och vi fick en härlig överpaddling, höga dyningar med vågor på toppen. Vi mötte några båtar och en säl men i stort sätt var det lugnt. Vi tog vår första fika paus på Stora Brattskär. Mysig ö men plats för några tält och det finns både eldstad och utedass! Vi han fika innan fåren dök upp. De är ju inte lika på som getterna i Norge utan snälla och mysiga.

Vi paddlade vidare och trixade oss genom skärgården, trixade oss runt där det var som trångast, vi tog oss ut till Ursholmen för lunch.

Det blev lite besvärligt att komma i land på Ursholmen trots den fina kajarampen de har byggt, lågt vatten, mycket halt, andra paddlare och Göteborgs roddsällskap. Tråkigt nog så tog jag inte en bild på deras fina roddbåtar , en var 12 meter lång! Roddarna kom och hjälpte till så vi kom iland och fick äta lite lunch.

Efter lunchen promenerade vi upp till fyren och kummeln och sen lite runt ön. Vi letade efter den fantastiska ”infinity” poolen som finns, Hällkaret heter den och som är helt spektakulär. Efter två försök kom vi rätt och vi fick oss ett härligt bad där solen sken och vågorna slog in i ”poolen”

Vi fortsatte paddla och till kvällen slog vi läger på Bockholmen, här finns inte så många platser att få upp tältet men viken är jätte fin med sandstrand och långgrunt. När lägret var uppsatt så tog vi oss upp på berget och lagade middag, eldade och såg på solnedgången. Helt magiskt!

När mörkret tog över gick vi ner till ”vår” strand och startade upp en ny eld och satt där till sent och bara pratade och myste.

Vi tog en riktigt lång sovmorgon och en god frukost innan vi paddlade iväg mot Sydkoster. Vi trixade lite och Carina fick på ett ställe mellan Stora och Lilla Tenholmen kliva ur kajaken och dra sig igenom, jag paddlade runt ön.

När vi paddlade in i Kostersundet bestämde vi att gå i land och fika iställe för att äta glass så vi la oss vid en sandstrand och kokade kaffe och jag gjorde en äppelpaj. Då var klockan redan 12 men oavsett tiden så måste man ju förmiddagsfika!

Vi paddlade vidare genom Kostersundet och upp till Ekenäs innan vi paddlade tillbaka till fastlandet. Nu var det plattvatten, sol och inga andra båtar i närområdet. Vi paddlade över till Grötholmen förbi Lökholmen och sin jättefina strand (med massa småbåtar med badgäster) och tog lunchstoppet på Lindholmen. Det blev ett bad i 19° härligt vatten, soltork på klippan och en god lunch bestående av potatisbullar, bacon och lingonsylt. Lite synd att kalla det lunch när klockan redan var 16.

Vi hade tänkt att avsluta med en räkmacka på Rossö hamncafé men vi var i land alldeles för sent. Men vilka dagar vi fått, helt magiskt! Jag avslutade min helg med att åka till mamma och laga middag innan jag trött och nöjd satte mig i bilen och körde hem. Det blev en mycket sen kväll, det var jobbigt att köra hem, jag fick stanna och vila 3 gånger, det har nog aldrig hänt förr på 22 mils bilkörning!